Stick to the facts óf fake it till you make it

Stick to the facts óf fake it till you make it

In een tijd waarin informatie razendsnel wordt verspreid, is het belangrijker dan ooit om vast te houden aan de feiten. Wat je zegt, moet altijd gebaseerd zijn op harde gegevens, niet op aannames, halve waarheden of vage bronnen. Natuurlijk kun je feiten framen – context en interpretatie spelen altijd een rol – maar zodra je afwijkt van de waarheid, loop je een groot risico. Want vroeg of laat komen onwaarheden aan het licht, en dat heeft gevolgen: niet alleen voor je specifieke bewering, maar vooral voor jouw geloofwaardigheid op de lange termijn.

De afgelopen weken zagen we hoe snel de waarheid de leugens inhaalt. Het RIVM nam afstand van de uitspraken van landbouwminister Wiersma, die beweerde dat haar voorstel om stikstof regels te versoepelen wetenschappelijk onderbouwd was. Maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Op een ander front distantieerde het ministerie van Migratie en Asiel zich van haar eigen minister Faber, die ondanks een negatief advies van de Raad van State vasthield aan omstreden wetsvoorstellen.

Wat gebeurt er in zulke gevallen? Niet alleen de specifieke uitspraken worden onderuitgehaald, maar vooral de geloofwaardigheid van de spreker zelf krijgt een flinke deuk. Wanneer grote, betrouwbare partijen zich publiekelijk van je woorden distantiëren, ontstaat twijfel: als deze uitspraak al niet klopt, waarom zouden we dan wel vertrouwen hebben in je volgende bewering?

Dit geldt niet alleen voor politici, maar voor iedereen die publiekelijk communiceert – of je nu een bedrijf leidt, een expert bent in je vakgebied of influencer met een groot bereik. In een tijdperk van nepnieuws en desinformatie is betrouwbaarheid je grootste kapitaal. Eén misstap, en je reputatie kan blijvende schade oplopen.

Laat je daarom niet verleiden tot het presenteren van ‘alternative facts’, wensdenken of regelrechte leugens om je punt kracht bij te zetten. Op korte termijn lijkt het misschien effectief, maar op lange termijn betaal je de prijs. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard – en de weg terug is lang en zwaar.

Wil je invloed hebben? Wil je dat mensen je woorden serieus nemen? Begin dan bij de basis: zorg dat wat je zegt klopt. Altijd!