Zorg voor de juiste zichtbaarheid in de media.

Persvoorlichting

Media-aandacht kan een organisatie of product maken of breken. Het regelmatig contact hebben en een relatie opbouwen met de media is van groot belang. Dit geldt overigens ook voor je volgers op social media. Stelselmatig betrouwbare, open, eerlijke en transparante berichtgeving verspreiden helpen hierbij.

De persvoorlichter is de spil tussen de organisatie en de buitenwacht met als voornaamste doel het beschermen van de reputatie van het bedrijf en het zoveel mogelijk beperken van negatieve publiciteit. Wat zeg je wel en wat zeg je niet. Welke issues spelen er, wie heeft welk belang, wat gebeurt er online en is het politiek gevoelig? Voor de camera of live op de radio heb je maar één kans. En zonder een goede voorbereiding kan het dan goed mis gaan.

Interim persvoorlichting

  • Je werkt aan een tijdelijk nieuw project
  • Je begint een nieuwe campagne
  • Je hebt veel projecten en campagnes tegelijkertijd lopen
  • Er dreigt een crisissituatie en je zoekt dringend een professional die de media te woord kan staan.

Een interim of project persvoorlichter kan van pas komen als u even omhoog zit op uw afdeling persvoorlichting.

Er zijn talloze situaties denkbaar waarbij je snel en voor een korte periode een interim of project persvoorlichter nodig hebt. UP kan je daarbij assisteren, of u nou een interim persvoorlichter wilt inhuren voor slechts een paar uur, enkele dagen, een paar weken of enkele maanden.

Jarenlange ervaring

UP weet zich in korte tijd in te werken in de organisatie en de visie en werkwijze eigen te maken. Door jarenlange ervaring met communicatie en persvoorlichting weten we als geen ander hoe de media te werk gaan. Samen met onze partners heeft UP een groot netwerk van contacten in het medialandschap en is op de hoogte van de enorme diversiteit aan kranten, tijdschriften, vakbladen, televisie- en radiozenders, websites, bloggers en vloggers die je kunt benaderen om de boodschap onder de aandacht te brengen.

De persvoorlichter kan ook adviseren over het pers- en mediabeleid en hoe je daarvoor het internet en sociale media kunt inzetten. Professioneel, integer, flexibel en doortastend. Vanzelfsprekend hoort daarbij het schrijven van professionele persberichten.

Na het eerste contact bespreken we het doel waar u de interim persvoorlichter voor nodig heeft en wat u wilt bereiken. Het kan gaan om versterking van de afdeling of de vervanging van een collega, maar ook voor de inzet voor een bepaald project of een specifieke campagne.

Nathalie van Koot - Senior persvoorlichter WWF

Bij het Wereld Natuur Fonds hebben we in drukke periodes soms een extra persvoorlichter nodig. Het is vaak lastig te voorspellen hoeveel werk in een bepaald project gaat zitten en dan is het geweldig om een interim-persvoorlichter achter de hand te hebben die bij kan springen. Iemand die meedenkt en flexibel inzetbaar is. Voor ons is dat Maureen!

Maureen maakt zich een onderwerp heel snel eigen en is prettig en makkelijk in de omgang. Ze is bevlogen, betrokken en pro-actief. Allemaal eigenschappen die perfect bij WWF passen, een organisatie waar alleen maar gedreven mensen werken. Als WWF willen we natuurlijk ook dat het extra werk leidt tot  uitgebreide media-aandacht. Dat is Maureen zeker gelukt bijvoorbeeld met EarthHour, onze Free The Sea campagne, de WWF-Frans Lanting Photo Award e.d.

Zowel bij iets kleins als de lancering van de commercial als bij een groot evenement als de Seaswim heeft Maureen een fijne hands-on inzet getoond. Wanneer de hoofdlijnen helder zijn, is Maureen strategisch sterk en ook improviserend tijdens een klant- of persevent.

Daarnaast is het voor ons ook minstens zo belangrijk dat een interim-persvoorlichter rust brengt en zaken uit handen neemt. Ook dat kan Maureen als geen ander!