Persvoorlichting helpt je een goede relatie te bouwen met de pers en stakeholders

Zorg voor de juiste zichtbaarheid in de media.

Persvoorlichting

Media-aandacht kan een organisatie of product maken of breken. Persvoorlichting is dan ook van groot belang om een goede relatie met de media op te bouwen. Niet alleen met journalisten, maar ook met je volgers op social media. Hierbij helpt het om stelselmatig betrouwbare, open, eerlijke en transparante berichten te verspreiden.

Een persvoorlichter is een strategisch communicatie-expert die verantwoordelijk is voor de externe communicatie van de organisatie. Het voornaamste doel hiervan is het beschermen en versterken van de reputatie van het bedrijf en het beperken van negatieve publiciteit. Daar komt veel kijken. Wat zeg je wel en wat zeg je niet? Welke issues spelen er? Wat zijn de belangen en gevoeligheden? Voor de camera of live op de radio heb je maar één kans om het goed te doen. En zonder een goede voorbereiding kan het dan flink mis gaan.

Jarenlange ervaring in persvoorlichting

UP weet zich in korte tijd in te werken in de organisatie en de visie en werkwijze eigen te maken. Door jarenlange ervaring met communicatie en persvoorlichting weten we als geen ander hoe de media te werk gaan. Samen met onze partners heeft UP een groot netwerk van contacten in het medialandschap en is op de hoogte van de enorme diversiteit aan kranten, tijdschriften, vakbladen, televisie- en radiozenders, websites, bloggers en vloggers die je kunt benaderen om de boodschap onder de aandacht te brengen.

De persvoorlichter kan ook adviseren over het pers- en mediabeleid en hoe je daarvoor het internet en sociale media kunt inzetten. Professioneel, integer, flexibel en doortastend. Vanzelfsprekend hoort daarbij het schrijven van professionele persberichten.

Na het eerste contact bespreken we het doel waar u de interim persvoorlichter voor nodig heeft en wat u wilt bereiken. Het kan gaan om versterking van de afdeling of de vervanging van een collega, maar ook voor de inzet voor een bepaald project of een specifieke campagne.

De taken van een persvoorlichter of woordvoerder

  • Strategisch meedenken externe communicatie
  • Het onderhouden van contact met media en journalisten
  • Het schrijven en verspreiden van nieuws- en persberichten
  • Woordvoering in crisissituaties
  • Persbijeenkomsten organiseren
  • Schrijven/redigeren speeches voor extern publiek
  • Communicatieadvies aan directie, bestuur e.d.
  • Voorbereiden interviews
  • Directeur/bestuur begeleiden tijdens publieke optredens
  • Mediamonitoring (incl. social media)

Een persvoorlichter of woordvoerder moet zeer stressbestendig zijn. Als eerste aanspreekpunt voor journalisten, komt er veel informatie op je af en moet je snel schakelen. Zeker in tijden van crises of bij bijvoorbeeld de lancering van een nieuw product of dienst is de druk hoog. Iedereen wil  het naadje van de kous weten. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid te zijn en jezelf niet van de wijs te laten brengen.

Interim persvoorlichting / woordvoering

Er zijn talloze situaties denkbaar waarbij je tijdelijk extra capaciteit nodig hebt. UP levert een interim persvoorlichter voor slechts een paar uur, enkele dagen, een paar weken of maanden. Het hangt er maar net vanaf wat nodig is.

  • Advies en ondersteuning bij het opstarten van een nieuw project of campagne.
  • Extra capaciteit bij bedrijven in tijden van grote drukte of vervanging bij ziekte/verlof.
  • Crisissituaties of situaties die uit de hand dreigen te lopen. Niet alle bedrijven hebben een crisiscommunicatieplan klaarliggen en een professional die de media te woord kan staan. Dan is het verstandig een interim persvoorlichter in te huren die de communicatie in goede banen leidt.
Plan een vrijblijvende kennismaking

Download gratis onze checklist over crisiscommunicatie.

Ben jij voorbereid op een crisis? En hoe zit jouw scenario in elkaar? Deze checklist geeft je handvatten om een crisis goed aan te pakken en je organisatie daarin te begeleiden. Voor, tijdens en na de crisis. Een aanrader!

Ja, ik wil graag de checklist lezen.

De 7 succesfactoren van een persvoorlichter / woordvoerder

  1. Heeft een gezonde relatie met de media. Zorgt ervoor dat de feiten in de juiste context naar buiten komen zodat de journalist een volledig en juist beeld heeft.
  2. Blijft altijd realistisch en geloofwaardig. Een goede persvoorlichter/woordvoerder stelt de zaken niet belangrijker, kleiner of rooskleuriger voor dan ze zijn.
  3. Stelt zich dienstverlenend op en is zich altijd bewust van het belang van goede relaties met de pers. Staat altijd klaar voor journalisten, ook als die zijn berichten niet overnemen of als de organisatie negatief in het nieuws is.
  4. Begrijpt hoe de media in elkaar zit. Nieuws is onvoorspelbaar en het kan dus gebeuren dat een persbericht dat normaal gesproken de krant haalt, moet wijken voor een ander bericht dat meer prioriteit heeft. Een goede persvoorlichter snapt dat en heeft altijd een plan B achter de hand om alsnog aandacht voor de boodschap te genereren.
  5. Ziet overal nieuws in en heeft een scherpe pen. Een goede woordvoerder/persvoorlichter maakt persberichten die interessant zijn voor journalisten en aansprekende teksten voor eigen media kanalen (website, social media).Heeft een geweldig netwerk en weet de weg in de landelijke, regionale en lokale media. Journalisten en redacties zijn altijd in beweging, dus het is belangrijk een goed overzicht te houden van de laatste ontwikkelingen.
  6. Heeft een goed gevoel voor timing en wacht tot het juiste moment is aangebroken om een bericht naar buiten te brengen.

Professioneel, integer, flexibel en doortastend.

De persvoorlichters en woordvoerders van UP komen bij veel organisaties over de vloer en weten in korte tijd hun draai te vinden. Ze vinden het belangrijk de mensen, het beleid en de werkwijze goed te leren kennen. Door jarenlange ervaring met communicatie en persvoorlichting weten we als geen ander hoe de media te werk gaan. Wij hebben een groot netwerk van contacten in het medialandschap en is op de hoogte van de enorme diversiteit aan kranten, tijdschriften, vakbladen, televisie- en radiozenders, websites, bloggers en vloggers die je kunt benaderen om je boodschap onder de aandacht te brengen. We adviseren opdrachtgevers regelmatig over het pers- en mediabeleid en hoe je daarvoor het internet en sociale media kunt inzetten.

Nathalie van Koot - Senior persvoorlichter WWF

Bij het Wereld Natuur Fonds hebben we in drukke periodes soms een extra persvoorlichter nodig. Het is vaak lastig te voorspellen hoeveel werk in een bepaald project gaat zitten en dan is het geweldig om een interim-persvoorlichter achter de hand te hebben die bij kan springen. Iemand die meedenkt en flexibel inzetbaar is. Voor ons is dat Maureen!

Maureen maakt zich een onderwerp heel snel eigen en is prettig en makkelijk in de omgang. Ze is bevlogen, betrokken en pro-actief. Allemaal eigenschappen die perfect bij WWF passen, een organisatie waar alleen maar gedreven mensen werken. Als WWF willen we natuurlijk ook dat het extra werk leidt tot  uitgebreide media-aandacht. Dat is Maureen zeker gelukt bijvoorbeeld met EarthHour, onze Free The Sea campagne, de WWF-Frans Lanting Photo Award e.d.

Zowel bij iets kleins als de lancering van de commercial als bij een groot evenement als de Seaswim heeft Maureen een fijne hands-on inzet getoond. Wanneer de hoofdlijnen helder zijn, is Maureen strategisch sterk en ook improviserend tijdens een klant- of persevent.

Daarnaast is het voor ons ook minstens zo belangrijk dat een interim-persvoorlichter rust brengt en zaken uit handen neemt. Ook dat kan Maureen als geen ander!

Persvoorlichting: professioneel, integer, flexibel en doortastend.

De persvoorlichters en woordvoerders van UP komen bij veel organisaties over de vloer en weten in korte tijd hun draai te vinden. Ze vinden het belangrijk de mensen, het beleid en de werkwijze goed te leren kennen. Door jarenlange ervaring met communicatie en persvoorlichting weten we als geen ander hoe de media te werk gaan. Wij hebben een groot netwerk van contacten in het medialandschap en is op de hoogte van de enorme diversiteit aan kranten, tijdschriften, vakbladen, televisie- en radiozenders, websites, bloggers en vloggers die je kunt benaderen om je boodschap onder de aandacht te brengen. We adviseren opdrachtgevers regelmatig over het pers- en mediabeleid en hoe je daarvoor het internet en sociale media kunt inzetten.

Snel een interim persvoorlichter nodig?

Heb je interesse in onze dienstverlening, neem dan contact met ons op om je wensen en verwachtingen te bespreken. Heb je een interim woordvoerder nodig ter versterking van de afdeling, de vervanging van een collega, een bepaald project, een specifieke campagne of het oplossen van een crisissituatie. UP heeft verschillende persvoorlichters en woordvoerders in haar team en netwerk zodat we altijd de juiste match tussen vraag en aanbod maken.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Plan een vrijblijvende kennismaking