Wacht dus niet te lang als je een probleem in je bedrijf signaleert.

Waarom je een reputatiecrisis wél aandacht moet geven 

Veel bedrijven aarzelen als ze te maken krijgen met problemen, klachten of vervelende verhalen in de media. Ze komen dan bij ons met de vraag: “Moeten we hier nou wel iets mee, kunnen we niet gewoon wachten tot het overwaait? We willen geen olie op het vuur gooien ,dus als we hier niet op reageren dan gaat het wel weg… Toch?”  Nee dus!   

Snel ingrijpen voorkomt schade 

Een reputatiecrisis is bovenal een crisis en vraagt om handelen. Als je wakker wordt van een inbreker die ’s nachts door je huis sluipt, als je van een ladder valt en het bewustzijn verliest, als een atoomcentrale oververhit raakt… Dan is er geen hulpdienst die zegt “Wacht maar tot het vanzelf weer overgaat”. Natuurlijk niet! Professionele hulpverleners schieten zo snel mogelijk te hulp, want ze weten als geen ander dat elke seconde telt. Want hoe langer je wacht met ingrijpen in een crisissituatie, des te groter de schade.   

Pas op voor smeulend vuur 

Een wijsheid uit mijn tijd bij de brandweer: als het vuur overwaait, dan zet het aanpalende gebouwen (of natuur) in lichterlaaie. Het getroffen gebied, het aantal slachtoffers en de schade worden daardoor alleen maar groter. Blus je de brand niet compleet, dan kan hij ongezien verder smeulen om je op een later moment compleet te verrassen met uitslaand vuur. Zo werkt het ook bij een reputatiecrisis. Je moet niet alleen het brandje blussen, maar ook voorkomen dat het vuur elders weer oplaait. Wat in eerste instantie een incident lijkt, kan een voorbode zijn van iets veel groters. 

Hoe het mis kan gaan 

Toen de geruchtmakende uitzending van BOOS over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice verscheen, gaf John de Mol aan dat hij al jaren wist dat er iets aan de hand was. Hij wist dat er vuur was, maar trad er niet doortastend tegen op. Daardoor bleven de misstanden bestaan met alle gevolgen voor de slachtoffers van dien. Inmiddels zijn we diverse aangiften en tientallen meldingen verder. Een aantal BN’ers is ‘gecancelled’, The Voice is geannuleerd en RTL loopt naar schatting 57 miljoen mis.  

Mijn advies 

Wacht dus niet te lang als je een probleem in je bedrijf signaleert. Zeker als je merkt dat je vaker dezelfde klachten krijgt, dan is het tijd om je bedrijf op dat vlak eens goed door te lichten, de achterliggende problemen aan te pakken en concrete maatregelen te nemen om ze op te lossen. Twijfel je nog steeds of je te maken hebt met een enkel incident of met de voorbode van een reputatiecrisis? Of je en hoe je moet reageren wanneer de reputatie van je bedrijf in het geding is? Dan kan je natuurlijk altijd even bellen om vrijblijvend te sparren.