Donkere lucht door een naderende crisis

Reputatiemanagement geeft je onwaarschijnlijk grote aantrekkingskracht op klanten.

Reputatiemanagement

Een goede reputatie is niet te koop… helaas. En er is ook niet één specifiek geheim voor een ijzersterke reputatie. We hadden je dit graag gegund. Een sterke reputatie is hard werken en het belangrijkste wat je hebt, het is ongrijpbaar en niet tastbaar. Dit is waar reputatiemanagement van pas komt.

Toch staat reputatiemanagement bij veel organisaties niet hoog op de agenda. Dat is jammer, want een positieve reputatie geeft je onwaarschijnlijk grote aantrekkingskracht op klanten, op (toekomstige) medewerkers en eigenlijk op al je andere doelgroepen. En dat is toch wat ieder bedrijf wil! En toch begrijpen we dit, je hebt een prachtige dienst of geweldig product, dan wil je je daarmee bezighouden. Alleen zo werkt het natuurlijk niet.

Plan een vrijblijvende kennismaking

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Toestemming verwerking persoonsgegevens.*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar draait het om bij reputatiemanagement

Bij reputatiemanagement draait het niet zozeer om identiteit, maar om perceptie. Hoe ziet de buitenwereld je? Klanten, stakeholders, leveranciers, werknemers. De focus ligt dus op het beeld dat je doelgroep van jouw bedrijf, dienst of product heeft. Dat beeld komt voort uit ervaringen van jezelf of anderen in je omgeving. De kunst is om de goede ervaringen op een open, realistische en transparante manier te delen met een groter publiek. Een reputatie staat of valt met vertrouwen. Je hoeft soms niet eens de beste te zijn, als je maar streeft naar kwaliteit en klantgerichtheid. Bedrijven doen onderling veelal zaken op basis van vertrouwen, dit is voor de consument niet anders.

Download gratis onze checklist werken aan een reputatie.

Bij reputatiemanagement draait het niet zozeer om identiteit, maar om perceptie. Lees hoe je dit praktisch vormgeeft.

 

Download Gratis
in 6 stappen werken aanm een goede reputatie

Het verschil tussen een goede en slechte reputatie

Een goede reputatie biedt vertrouwen, expertstatus en uiteindelijk meer omzet. We willen het bedrijf waarmee we zakendoen graag vertrouwen, we staan in deze tijd bijvoorbeeld makkelijk onze persoonsgegevens af en dan willen we wel weten dat ze er veilig mee omgaan. En ook het product of de dienst die we afnemen moet betrouwbaar zijn. Als dit zo is, dan kun je als expert op de markt worden gezien. Dat geeft niet alleen een prettige boost aan je ego, het is ook één van de redenen dat mensen dan graag iets bij je afnemen en daar stijgt je omzet dan weer door. Zo hoef je dan bijna geen reclame meer te maken, want mond-op-mond reclame blijft uiteindelijk toch het beste. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest en dat zal ook nog wel even zo blijven. Google recensies zijn goed voor de vindbaarheid, maar zegt tegenwoordig bijna niets meer over een bedrijf.

Een slechte reputatie daarentegen stoot klanten en werknemers af, dat ligt natuurlijk voor de hand.  Dat kan een organisatie zelfs fataal worden. Want zeg nu zelf, wil jij een product kopen of werken met een bedrijf dat telkens iedereen om je heen telkens als onbetrouwbaar bestempelt of waarvan je alleen maar negatieve artikelen leest?

Het is goed om in ieder geval onderste punten in de gaten te houden wil je niet uit de bocht vliegen met je reputatie.

Belangrijke inzichten

1

Onderscheidend

Wat maakt jouw bedrijf uniek en waarom is dat? Laat naar voren komen wat ‘anders’ is. Voor de meesten van ons zullen er meerdere experts op de markt zijn, toch is er altijd wel net iets anders als een ander. Ook op mijn vakgebied zijn er tal van anderen die je goed kunnen voorzien van coaching en advies, waarom kiezen klanten dan toch voor ons? Wij vinden bijvoorbeeld de persoonlijke touch altijd erg belangrijk. We geven iets van mezelf. In onze branche is geheimhouding belangrijk en mensen moeten ons dus extra kunnen vertrouwen. Andere bedrijven zijn weer een stuk groter en dan is het vaak moeilijker om het persoonlijker te maken.

2

Authenticiteit

Mensen kunnen heel makkelijk door ongeloofwaardigheid heen prikken. Lijkt het te mooi op waar te wezen, dan is dit vaak ook zo. Wees dus jezelf, blijf eerlijk en oprecht. Hiervoor kun je het beste beginnen met waarom ben je gestart met het bedrijf wat je hebt of waarom ben je gaan werken voor het bedrijf. Het is een gevoel, net zoals waar het bedrijf voor staat. De kernwaarden van een bedrijf zijn in het punt authenticiteit verweven. Niet alleen in woorden, ook in uitstraling en beleving. Want je kunt prachtige kernwaarden op papier zetten, als je je er niet naar gedraagt, sla je al snel de plank mis en zul je door klanten op je vingers worden getikt.

3

Consistentie

De ene week verkoop ik schoenen, de andere week verhuur ik vergaderlocaties. Dit is natuurlijk beetje kort door de bocht. Toch zien wij veel bedrijven zweven met wat ze daadwerkelijk willen zijn en vooral ook wat ze willen uitdragen. Een consistente boodschap en vooral ook een consistent doel van je onderneming zorgt voor vertrouwen. Laat dit overal terugkomen, in je communicatie en je uitingen, dat stimuleert de herkenbaarheid en vertrouwen.

 

4

Zichtbaarheid

Organisaties met een goede reputatie zijn vaker zichtbaar in de media en krijgen daardoor vanzelf de expertstatus toegewezen. Hoe doen ze dit toch? Ook deze bedrijven/personen zijn ergens begonnen. Ze zijn zichtbaar via verschillende kanalen, zijn niet bang om hun mening te ventileren. Zorg dus dat je regelmatig van je laat horen via verschillende communicatiekanalen. Een boodschap wordt al herkenbaar als je het 6 tot 7 keer hoort via diverse kanalen. Een goede (social) mediastrategie is van groot belang voor een sterke reputatie. Zorg wel dat je echt iets te vertellen hebt, want anders kan het ook weer irritatie opwekken en dat komt je reputatie niet ten goede.

5

Responsiviteit

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je als bedrijf goed reageert op signalen uit de markt. Communiceer, geef feedback en laat zien dat je er werk van maakt. En ook hiervoor geldt, niet alleen bij het positieve. Ook als het even tegenzit, kruip dan niet weg, los het op en los het vooral netjes op. Dit kan juist alleen maar versterkend werken. Als een bedrijf iets slecht oplost, hoor je dit bij de buren op verjaardag. En toch vertellen mensen vaak ook vol verbazing over dat bedrijf dat het keurig voor ze opgelost heeft. Weer vertrouwen wat stijgt!

6

Transparantie

Ben je open over je aanpak en werkwijze, dan komt dit altijd ten goede van de reputatie. Ook als er problemen zijn, kan transparantie je redding zijn. Wat is nu eigenlijk transparantie, het kan al snel als een containerbegrip worden gezien. Ieder bedrijf noemt zich bijna transparant. Toch blijkt vaak in de praktijk dat dit niet zo is. Transparantie heeft bijvoorbeeld te maken met waar haal je je grondstoffen vandaan of heb je je kennis vergaard. Het kan ook zijn over een fout die gemaakt is. Uiteindelijk komt bij het meeste nog een mensenhand aan te pas en waar mensen werken worden er fouten gemaakt. Durf je dit transparant te communiceren, dan komt dit je reputatie ten goede.

Astrid Lakeman

Lakeman bewindvoering Astrid Lakeman - Lakeman Bewindvoering

“Als curator heb ik een zwijgplicht over zaken die ik behandel. In één specifieke zaak had ik veel last van negatieve en onjuiste berichtgeving in de media. Het werd een eenzijdig verhaal, wat veel mensen als waar aannamen. Wekelijks werd ik benaderd door journalisten naar mijn verhaal, ik wist niet meer wat ik moest zeggen tegen ze. Maureen heeft alle contacten met de media van mij overgenomen en dit heeft mij veel rust gegeven. Maureen is een mooi mens die meteen hulp biedt als dat nodig is. Ik kan het iedereen aanraden om met haar in zee te gaan.”