Crisiscommunicatie. Hoe bezweer je een crisis of beter nog, hoe voorkom je er een?

Crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie – Hoe bezweer je een crisis of beter nog, hoe voorkom je er een?

Een bedrijfsongeval, gedupeerde cliënten, corona: in de meeste organisaties slaat in een crisissituatie de paniek meteen toe. Een begrijpelijke reactie, en toch… Weet je als organisatie het hoofd wél koel te houden, dan kun je de crisis gemakkelijker bezweren, en er zelfs je voordeel mee doen. Bovendien kun je uit elke crisissituatie bruikbare lessen trekken voor de toekomst. Bij UP Communicatie noemen we ons model voor crisiscommunicatie dan ook crisis is kans’  Hoe bereid je je voor op een crisissituatie? Wat doe je als de vlam in de pan slaat? En hoe zorg je ervoor dat je goed uit de crisis komt? We nemen je kort mee in elke fase van crisiscommunicatie

Wat is crisiscommunicatie precies? Een korte definitie

Crisiscommunicatie is het verzamelen, verwerken en verspreiden van informatie tijdens een crisissituatie. Zodra een crisis zich aandient, moet je alle betrokkenen zo snel mogelijk juist en volledig informeren. Alleen zo kun je (verdere) escalatie van de crisissituatie voorkomen en de organisatie behoeden voor vervelende neveneffecten. Denk bijvoorbeeld aan reputatieschade of financiële verliezen.

Waarom vinden we crisiscommunicatie zo spannend?

Een crisis ontstaat meestal onverwachts. Veel organisaties zijn er niet op voorbereid of op toegerust. Bovendien reageren mensen die door een crisis worden geraakt vaak emotioneel. Ze zijn boos, verdrietig of juist bang.

Zit je in een crisissituatie en ben je benieuwd naar onze aanpak?

Bel 06-22218932 of neem contact met ons op via info@up-communicatie.nl

Bel me terug

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Acute crisis? klik hier

Crisis is kans, ook voor je reputatie

Veel organisaties weten niet wat ze overkomt als ze worden overvallen door een crisis. Ze voelen zich slachtoffer van de situatie en hebben geen idee wat ze ermee aan moeten. Soms doen ze dan helemaal niks meer en wachten ze liever tot de bui weer overwaait. Dat is riskant want voor je het weet, lopen de zaken verder uit de hand. Een proactieve houding levert meer op.

Als je als organisatie in een crisis belandt, moét je ermee aan de slag en ervoor zorgen dat je grip houdt op de situatie. Breng je verhaal dus naar buiten voordat jij je moet verdedigen tegen de verhalen van anderen. Als je het goed aanpakt, kun je je reputatie redden en de crisis zelfs in je voordeel ombuigen.

UP Communicatie werkt dan ook vanuit de visie ‘crisis is kans’. En geloof ons , dat is niet zomaar een kreet.

Elke crisis biedt minstens twee kansen:

  • Een crisis is hét moment om op te staan, leiderschap te tonen en je expertstatus te claimen. Het vormt een uitgelezen kans om te laten zien waar je voor staat.
  • Uit elke crisis kun je lessen trekken voor de toekomst. Door goed te luisteren en te monitoren snap je beter wat je omgeving van je verwacht.

Download gratis onze checklist over crisiscommunicatie.

Ben jij voorbereid op een crisis? En hoe zit jouw scenario in elkaar? Deze checklist geeft je handvatten om een crisis goed aan te pakken en je organisatie daarin te begeleiden. Voor, tijdens en na de crisis. Een aanrader!

Download gratis

De drie fases van crisiscommunicatie

1

Start voor de crisis al met de crisis

Crisiscommunicatie begint al in vredestijd. Juist als je organisatie zich in rustig vaarwater bevindt, heb je de kans om je goed voor te bereiden op alle mogelijke crisissituaties die je organisatie in de toekomst kunnen treffen. Want laten we eerlijk zijn, overal gebeurt wel eens wat. Het is dus niet zozeer de vraag of je ooit met een crisis te maken krijgt, maar wanneer.

Hoe je dat aanpakt? Praat eerst met alle relevante interne en externe stakeholders. Maak goede afspraken met ze. Werk verschillende scenario’s uit en leg die allemaal vast in een plan. Zorg voor een team dat direct aan de slag kan in geval van crisis, en regel een mandaat.

Natuurlijk loopt een crisis in werkelijkheid nooit 100% hetzelfde als in je scenario’s. Toch geeft een noodplan altijd enorm veel richting. Bovendien zorgt het voor daadkracht als de nood aan de man is. Liggen de plannen klaar? Dan is het tijd om te oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Doe dat minimaal één keer per jaar, en liefst vaker.

2

Het is crisis!

En dan is het zover, er is een crisissituatie ontstaan. Je plannen en crisiscommunicatie gaan in werking.

Begin voordat je daadwerkelijk gaat communiceren, altijd eerst met een omgevingsanalyse/mediascan. Welke kernvragen leven er bij de verschillende stakeholders? Haal de feiten boven tafel. Heb je het plaatje rond, breng dan als eerste het nieuws officieel naar buiten. Dat schept vertrouwen.

Communiceer altijd eerst met de direct betrokkenen. Vervolgens communiceer je intern en pas daarna extern. Vertel wat je weet, en ook wat je nog niet weet. Verstrek procesinformatie. Wat ga je wanneer doen en wanneer kunnen mensen een volgende update van je verwachten? Wees daarbij open en transparant. Zo voorkom je aannames en speculaties. Wat je nooit mag doen is feiten verdraaien, iets ontkennen of anderen de schuld geven. Toon juist medeleven.

3

Evalueer - gebruik je crisis als kans voor de toekomst

Gelukkig komt ook aan deze crisis weer een einde. Wees echter beducht voor de ‘ramp na de ramp’. Niet alleen kan de nasleep van een crisis best even duren, soms duikt het nieuws in komkommertijd opeens weer op in de media. Laat je daardoor niet uit het veld slaan. Blijf respectvol communiceren, blijf monitoren en heel belangrijk, evalueer de crisis altijd.

Een goede evaluatie van de crisiscommunicatie is onmisbaar. Wat ging er goed en wat kan een volgende keer beter? Wacht daar niet te lang mee. De scherpe randjes verdwijnen na een tijdje, nu heb je nog het volledige beeld. Evalueer elke stap die je hebt gemaakt, op elk niveau. Alleen zo kun je er echt iets van leren voor een volgende keer.

Crisiscommunicatie het hele jaar rond

De crisis is overgewaaid, je wordt weer opgeslokt door de waan van de dag en voor je het weet is het business as usual. Trap niet in dezelfde valkuil als veel andere organisaties door te denken dat dit je niet nog een keer overkomt.

Als je al iets hebt geleerd is het dat een crisis je ineens overvalt en dat het elke organisatie kan overkomen. Bereid je dus optimaal voor op een volgende keer. Gebruik de voorbije crisis als mooie testcase, pas je scenario’s eventueel aan en blijf oefenen!

Astrid Lakeman - Lakeman Bewindvoering

“Als curator heb ik een zwijgplicht over zaken die ik behandel. In één specifieke zaak had ik veel last van negatieve en onjuiste berichtgeving in de media. Het werd een eenzijdig verhaal, wat veel mensen als waar aannamen. Wekelijks werd ik benaderd door journalisten naar mijn verhaal, ik wist niet meer wat ik moest zeggen tegen ze. Maureen heeft alle contacten met de media van mij overgenomen en dit heeft mij veel rust gegeven. Maureen is een mooi mens die meteen hulp biedt als dat nodig is. Ik kan het iedereen aanraden om met haar in zee te gaan.”