Donkere lucht door een naderende crisis

Vanuit welke strategische visie bouw jij aan je reputatie?

Diensten

Een issue of crisis kan een heel bedrijf platleggen en kan soms zelfs tot faillissement leiden. Een paar slechte recensies of negatieve berichten kunnen je zorgvuldig opgebouwde reputatie zomaar wegblazen. Het kost veel tijd om weer rust in de tent te brengen. Een crisisteam is al snel een aantal weken fulltime bezig om een crisis in goede banen te leiden. Het herstellen van je reputatie kan maanden of zelfs jaren duren.

Voorbeeld: een bedrijf zet voor vier weken vijf mensen fulltime in om een crisis te managen. Dit komt neer op 200 uur per week die de medewerkers niet aan hun reguliere werk kunnen besteden: 800 uur in totaal! Dan hebben we het nog niet eens over het omzetverlies dat de reputatieschade veroorzaakt als klanten wegblijven of als het personeel afhaakt. 

Toch hoeft een crisis niet altijd negatief uit te pakken. Het Chinese karakter voor crisis is opgebouwd uit twee delen: gevaar en kans. Als je als organisatie laat zien dat je goed om kunt gaan met lastige situaties en dat je het vertrouwen van de omgeving absoluut waard bent, dan zul je sterker uit een crisis komen. Als je snel en professioneel optreedt, dan kun je elke crisis aan en zelfs in je voordeel ombuigen. Een goede voorbereiding is van cruciaal belang. Zorg dus dat je weet wat je moet doen als er een crisis dreigt. Denk nooit: “zoiets overkomt ons niet”. Problemen zijn overal en je hebt niet altijd invloed op de situatie.

Grip op crisis

1

Crisiscommunicatieplan

Het zal je maar overkomen. Er gebeurt iets vervelends in je organisatie en voor je het weet staan er allerlei journalisten voor de deur en verschijnen er negatieve verhalen op social media. Crisismanagement is een kwestie van goede voorbereiding. Als communicatiedeskundige is het van belang om snel en professioneel op te treden om schade te voorkomen en de beeldvorming naar je hand te zetten.

2

Reputatie

Nu je klaar bent voor een crisis, richt je je op het versterken van je reputatie. Met goed reputatiemanagement kun je je merk beschermen en tegelijkertijd versterken. Dat kost tijd en aandacht, maar levert op termijn veel op. Hoe groot of klein je organisatie ook is, je reputatie is het belangrijkste wat je hebt. Zorg ervoor dat je een sterke reputatie opbouwt die tegen een stootje kan. Dan kun je als organisatie elke crisis doorstaan.

3

Borging

Tenslotte is het belangrijk om het resultaat van al je inspanningen te borgen. Het zou zonde zijn om bezig te zijn met mooie plannen die weer in de koelkast belanden. Zorg ervoor dat je up to date blijft en zorg ervoor dat iedereen in de organisatie is doordrongen van je strategie. Blijf werken aan je reputatie en je relatie met je doelgroepen en de media.

Zorg dat je grip krijgt op de crisis. Pak problemen succesvol aan, bespaar geld en tijd met behoud van je reputatie. Ga samen met de mensen uit je organisatie aan de slag om verandering in te zetten en aan je reputatie te bouwen. Weet hoe je zelfverzekerd en professioneel de media te woord kunt staan. Grijp die kans aan en gebruik een crisis om te laten zien hoe betrokken en professioneel je organisatie is.

We zorgen ervoor dat je een ijzersterke reputatie opbouwt die zelfs de grootste storm overleeft.