Communicatie & Media
Goede (crisis)communicatie begint met een sterke strategische visie op de organisatie en een eenduidige, consistente boodschap. Blijf consequent in wat je zegt en vooral ook in wat je doet. Open, eerlijke en realistische communicatie geeft houvast en maakt de verwachtingen helder. Zo bouw je vertrouwen op en blijf je herkenbaar voor zowel je interne als externe doelgroepen.
Social media spelen een steeds grotere rol in de beeldvorming, maar ook de traditionele media hebben nog steeds veel invloed. Zeker in tijden van crisis hecht het publiek doorgaans meer waarde aan berichten in de krant, radio of tv dan aan berichten op social media. Hoe zorg je ervoor dat je jouw kant van het verhaal voldoende belicht wordt?
Crisismanagement is een kwestie van goede voorbereiding. Als je een goed verhaal hebt en altijd open en helder communiceert, bouw je een sterke reputatie op bij je doelgroepen en de media. Dat helpt om een crisis ongeschonden door te komen. Investeer bijvoorbeeld in een goede relatie met journalisten en zorg dat ze je vertrouwen. Dan zullen ze je tijdens een crisis meer ruimte geven om jouw kant van het verhaal te vertellen zodat je tegenwicht kunt bieden aan negatieve en/of onjuiste bericht op social media. Nu journalisten niet veel tijd meer hebben voor gedegen onderzoek, zul je zelf meer werk moeten doen om het publiek juist voor te lichten.