Heeft jouw organisatie een UP-to-date crisiscommunicatieplan?

Communicatie & Media

Goede (crisis)communicatie begint met een sterke strategische visie op de organisatie en een eenduidige, consistente boodschap. Blijf consequent in wat je zegt en vooral ook in wat je doet. Open, eerlijke en realistische communicatie geeft houvast en maakt de verwachtingen helder. Zo bouw je vertrouwen op en blijf je herkenbaar voor zowel je interne als externe doelgroepen.

Social media spelen een steeds grotere rol in de beeldvorming, maar ook de traditionele media hebben nog steeds veel invloed. Zeker in tijden van crisis hecht het publiek doorgaans meer waarde aan berichten in de krant, radio of tv dan aan berichten op social media. Hoe zorg je ervoor dat je jouw kant van het verhaal voldoende belicht wordt?

Crisismanagement is een kwestie van goede voorbereiding. Als je een goed verhaal hebt en altijd open en helder communiceert, bouw je een sterke reputatie op bij je doelgroepen en de media. Dat helpt om een crisis ongeschonden door te komen. Investeer bijvoorbeeld in een goede relatie met journalisten en zorg dat ze je vertrouwen. Dan zullen ze je tijdens een crisis meer ruimte geven om jouw kant van het verhaal te vertellen zodat je tegenwicht kunt bieden aan negatieve en/of onjuiste bericht op social media. Nu journalisten niet veel tijd meer hebben voor gedegen onderzoek, zul je zelf meer werk moeten doen om het publiek juist voor te lichten.

De Dalai Lama zei ooit:
Een gebrek aan transparantie resulteert in wantrouwen en een gevoel van onzekerheid.

Met een goed reputatiemanagement kun je je merk beschermen en tegelijkertijd versterken. Dat kost tijd en aandacht, maar levert op termijn veel op! Hoe groot of klein je organisatie ook is, je reputatie is het belangrijkste dat je hebt. Zorg er voor dat je een sterke reputatie opbouwt die tegen een stootje kan. Dan kun je als organisatie elke crisis doorstaan.

Reputatie lijkt sterk op imago, maar er is een belangrijk verschil. Imago is het beeld dat de buitenwereld van je heeft, reputatie is het oordeel over je organisatie. Sta je bekend als een organisatie die geweldige diensten levert? Of als een bedrijf dat slecht voor haar medewerkers zorgt? De manier waarop mensen je organisatie beoordelen, is niet altijd gebaseerd op feitelijke ervaring. Het gaat meer om al dan niet bewuste associaties die je bij een bepaalde organisatie hebt. Alles wat je ziet, hoort of leest speelt daarbij een rol.

Heb je enig idee hoe je reputatiemanagement kunt gebruiken om aan een sterker merk te bouwen? Nee? Dan mis je een grote kans voor je organisatie want met goed reputatiemanagement kun je je merk beschermen én tegelijkertijd versterken. En lukt het versterken even niet en komt je reputatie toch onder vuur te liggen? Dan kun je altijd nog overgaan op damage control.

Contact

Benieuwd naar onze aanpak? Bel 06 22 21 89 32 of neem contact met ons op via info@up-communicatie.nl.

Stuur mij de PDF

  • Online Masterclasses

    • 29 juni 2020 van 14.00 tot 15.00 uur

Bel me terug