Diensten
Een issue of crisis kan een heel bedrijf platleggen en kan soms zelfs tot faillissement leiden. Een paar slechte recensies of negatieve berichten kunnen je zorgvuldig opgebouwde reputatie zomaar wegblazen. Het kost veel tijd om weer rust in de tent te brengen. Een crisisteam is al snel een aantal weken fulltime bezig om een crisis in goede banen te leiden. Het herstellen van je reputatie kan maanden of zelfs jaren duren.
Voorbeeld: een bedrijf zet voor vier weken vijf mensen fulltime in om een crisis te managen. Dit komt neer op 200 uur per week die de medewerkers niet aan hun reguliere werk kunnen besteden: 800 uur in totaal! Dan hebben we het nog niet eens over het omzetverlies dat de reputatieschade veroorzaakt als klanten wegblijven of als het personeel afhaakt.
Toch hoeft een crisis niet altijd negatief uit te pakken. Het Chinese karakter voor crisis is opgebouwd uit twee delen: gevaar en kans. Als je als organisatie laat zien dat je goed om kunt gaan met lastige situaties en dat je het vertrouwen van de omgeving absoluut waard bent, dan zul je sterker uit een crisis komen. Als je snel en professioneel optreedt, dan kun je elke crisis aan en zelfs in je voordeel ombuigen. Een goede voorbereiding is van cruciaal belang. Zorg dus dat je weet wat je moet doen als er een crisis dreigt. Denk nooit: “zoiets overkomt ons niet”. Problemen zijn overal en je hebt niet altijd invloed op de situatie.