Waarom zou je je verzekeren?
Waarom zou je je verzekeren?
Gepubliceerd op: 04-07-2022
Elke maand gaat er flink wat geld van mijn rekening naar allerlei verzekeringen, maar ik zie er eigenlijk nooit iets voor terug. Sinds het behalen van mijn rijbewijs rijd ik schadevrij, ik ben nooit langdurig ziek en werk liever te veel dan te weinig. Tot december 2017. In een klap ziet alles er anders uit.
Ik stond in de file en iemand reed me van achteren aan. Een flinke klap met een whiplash als gevolg. Toen ik zag hoeveel het alleen al had gekost om door de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd te worden, was ik blij dat ik mijn ziektekostenverzekering goed geregeld had. Mijn achterligger zal ook blij zijn geweest dat hij zijn verzekeringen in orde had, want mijn auto moest op zijn kosten helemaal uitgedeukt worden.
Over de materiële schade hoefde ik me geen zorgen te maken, maar ik kon maanden niet werken. Gelukkig werkte ik al enkele jaren bij mijn werkgever en had ik mijn meerwaarde al bewezen. Mijn reputatie als hardwerkende collega, zorgde ervoor dat mijn leidinggevende en collega’s alle begrip voor mijn situatie hadden. Het was natuurlijk wel erg lastig voor hen, en er werd tijdelijk een extra kracht ingezet, maar ik kon in alle rust herstellen en langzaam weer aan het werk in dezelfde functie.
Hoe zit dat bij jouw bedrijf?
Ik had het geluk dat ik na mijn ongeluk veel steun en begrip kreeg. Bedrijven krijgen dat bijna nooit als ze te maken krijgen met bijvoorbeeld een brand of waterschade. Hoe goed je je zaak ook verzekert, toch loop je de kans dat klanten overstappen naar de concurrentie als je tijdelijk minder produceert of niet op tijd levert. Wanneer een bedrijf even wat minder presteert (ook al is het buiten eigen schuld om), dan krijgt het vertrouwen van klanten en leveranciers een deuk. Hoe kun je je verzekeren tegen dit soort reputatieschade? Door een goede reputatie op te bouwen en daar continu aan te blijven werken! Naarmate je meer goodwill bij klanten en leveranciers hebt, rekenen ze je problemen minder zwaar aan, tonen ze meer begrip en gunnen ze je langer de tijd om je zaken weer op orde te brengen.
En dus…
Zorg dat je goed bent verzekerd tegen materiële schade, én dat je aan een goede reputatie blijft werken zodat je bedrijf tegen een stootje kan. Investeer in je relatie met je klanten en leveranciers zodat ze je het beste gunnen. Want stel dat er bij jou in het bedrijf iets misgaat, hoe wordt er dan over je gedacht? Als dat bedrijf dat zijn zaken blijkbaar niet op orde heeft, of als die graag geziene zakelijke partner waar het helaas even wat minder loopt?
Bouw aan je reputatie in 6 stappen
Handig e-boek dat we je graag gratis aanbieden.