Medewerkers zijn de oren en ogen van een organisatie.

Communicatie en medewerkers

 

Medewerkers zijn de oren en ogen van een organisatie. Zorg dat ze goed aangesloten blijven, juist nu in deze rare tijden.

Dienstverleners in ons land zetten alle zeilen bij, komen op het werk, werken hard om ons land veilig te houden zelfs als hun eigen veiligheid in het geding kan komen. Probeer als organisatie hun alle faciliteiten te geven die ze nodig hebben, daar hoort goede communicatie ook bij. Verandert er iets, zorg dan dat zij dit als eerste te horen krijgen en niet pas op social media of in de krant lezen. Zij zijn het die in de praktijk de vragen krijgen vanuit de omgeving en zij moeten weten wat er speelt. Medewerkers zijn het belangrijkste communicatiekanaal van een organisatie, zeker in crisis. Ze zijn geloofwaardiger dan bestuurders!

Voor de medewerkers die vanuit huis werken is communicatie ook van groot belang. De communicatiekanalen veranderen. Niet langer zien we elkaar tijdens de wekelijkse vergadering, bij het koffieapparaat of op de gang. Hoe houd je ze aangehaakt bij de organisatie en met elkaar in contact blijven. Zorg voor open, eerlijke en realistische communicatie. Bel, mail en ga videobellen. Probeer persoonlijk met iedereen in contact te blijven. Zo haal je ook feedback op en blijf je op de hoogte van zaken die er spelen en kun je tijdig bijsturen.

En vergeet niet dat complimentje en begrip te tonen. Zodra het druk is vergeten we dat nog weleens, terwijl het van groot belang is.