Wees voorbereid op een hack!

Dat overkomt mij niet, toch?!

In een paar seconden ben je van ‘veilig’ online ineens onbereikbaar. Krijgen vrienden, familie en klanten appjes met de vraag om een code te sturen en word je zoon benaderd vanuit jouw naam met het verzoek om geld te storten. Helaas kom ik het vaak tegen bij klanten en ben ik wel wat gewend, maar wat als dit niet je dagelijkse kost is?

Identiteitsfraude

Vandaag was ik zelf aan de beurt. Identiteitsfraude. Ik kon niet meer inloggen op mijn What’s App, terwijl mijn klanten, familie en vrienden berichten van mij ontvingen met de vraag voor het toesturen van een verificatiecode. Mijn zoon kreeg een bericht van ‘Moedersss’ vanuit mijn eigen nummer en met profielfoto of hij geld wilde overmaken naar me. Raar natuurlijk, want sowieso vraag ik dat nooit aan hem en daarbij kan ik gewoon bij de bankgegevens van mijn 17-jarige zoon, hij was gelukkig zo slim. Nu had hij het gevraagde bedrag ook niet op zijn rekening staan, want daar zijn we al op voorbereid. Maar het voelt toch als een aantasting van het goede vertrouwen van het kind richting zijn eigen moeder. En dat voelt naar. De politie noemt het identiteitsfraude en neemt het hoog op, morgenochtend mag ik me met al het bewijsmateriaal melden op het bureau.

Geen man overboord

Voor zover bekend zijn er geen gedupeerden van de hack, maar die kans bestaat natuurlijk wel. Mensen hebben vertrouwen in mij en daar doe ik alles aan om dit niet te beschamen. Er waren een aantal klanten die de code wel hadden aangeklikt uit goed vertrouwen. Enorm vervelend natuurlijk, want dat beschadigd ook mijn reputatie. De inhoud van berichten op What’s App zijn beveiligd, hackers kunnen dus niet je teksten lezen. Ze kunnen echter wel bij je contacten komen.

Voorbereid zijn

Zo simpel is het dus om gehackt te worden. Niet alleen What’s App is fraudegevoelig. Hackers bedenken steeds weer nieuwe dingen om aan gegevens van bijvoorbeeld je klanten te komen. Welke stappen onderneem je als het je overkomt? Wie stel je op de hoogte en via welke kanalen benader je hen om de schade te beperken? Heb jij je riskmanagement op orde? Ik werd meteen door mijn eigen bekende riskmanager gebeld. Hoe voorkom je dat je niet in de paniek schiet, maar vanuit rust weet te handelen.

Bel me gerust eens, want tegenwoordig ben ik niet alleen kennis- en ervaringsdeskundige voor klanten, maar heb ik het zelf ook aan den lijve ondervonden.

Download gratis onze checklist over crisiscommunicatie.

Ben jij voorbereid op een crisis? En hoe zit jouw scenario in elkaar? Deze checklist geeft je handvatten om een crisis goed aan te pakken en je organisatie daarin te begeleiden. Voor, tijdens en na de crisis. Een aanrader!

Ja, ik wil de checklist lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *