Wat als de media jouw organisatie onder vuur nemen?

Hoe deepfakes je reputatie beïnvloeden

Een goede reputatie is belangrijk. Zowel on- als offline. Door de nieuwste deepfake-technieken, wordt dit wel heel erg moeilijk gemaakt. Wist je dat, zelfs als men wéét dat het een deepfake is, de reputatie toch geschaad kan worden? Klinkt best verontrustend, vind je niet?

Deepfake komt van “deep learning” en “fake”. Het zijn video’s, foto’s, teksten, spraakberichten die zijn gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en zó echt lijken dat ze bijna niet te onderscheiden zijn van echte stemmen en beelden.

The illusion of truth effect

Wat doet een deepfake video eigenlijk met ons brein? The University of Warwick heeft hier onderzoek naar gedaan. Wat is de invloed van nepnieuws? Wat blijkt: het eerste gevoel na het kijken van een video of foto blijft hangen, ook als mensen weten dat het een deepfake is. Ons brein denkt deels: “Misschien is er wel iets van waar”. Dit staat bekend als het ‘illusion of truth’ effect en heeft grote gevolgen voor de reputatie van degene waar de deepfake video over ging. Dit heeft te maken heeft met de manier waarop we herinneringen opslaan.

Fact: Al na 3 seconden stemgeluid kan AI je stem nabootsen en een spraakbericht maken.

Bescherm je reputatie

Met één klik kan je reputatie gemaakt of gekraakt worden. Deepfakes vormen hierbij een nieuwe uitdaging. Goed nieuws: je kunt je hier op voorbereiden. Hier zijn enkele tips die je kunt gebruiken als er nepnieuws over jou of je bedrijf rondgaat:

Tip 1: Snel en transparant reageren

Zodra je weet dat er een neppe video, foto, tekst of spraakbericht van jou rondgaat, is het belangrijk om snel te handelen. Bied duidelijke en feitelijke informatie die de nepcontent tegenspreekt. Transparantie is hierbij cruciaal; wees open over wat er gebeurt en wat je eraan doet.

Tip 2: Maak gebruik van je netwerk

Je staat er niet alleen voor. Breng je vrienden, familie, collega’s en volgers op de hoogte en vraag hen om je berichten te delen. Een breder netwerk kan helpen de juiste informatie sneller te verspreiden.

Tip 3: Schakel experts in

Zorg ervoor dat je advies inwint bij een bedrijf en/of experts gespecialiseerd in online reputatiemanagement en het bestrijden van nepnieuws. Overweeg om met hen samen te werken, vooral als de situatie escaleert. UP kan jou ondersteunen bij het voorkomen van reputatieschade.

Tip 4: Gebruik sociale media en je website

Publiceer een verklaring op je eigen sociale media kana(a)l(en) en website. Dit zorgt ervoor dat jouw kant van het verhaal makkelijk te vinden is voor wie ernaar zoekt.

Tip 5: Blijf positief en professioneel

Hoe frustrerend de situatie ook kan zijn, het is belangrijk om kalm en professioneel te blijven. Laat zien dat je boven de situatie staat en focus op het positieve.

Tip 6: Wees proactief

Tot slot, wacht niet tot er iets misgaat. Bouw een positieve online aanwezigheid op en wees actief op sociale media en je website. Een sterke, positieve reputatie kan de impact van nepcontent verminderen.

Neem contact met ons op voor hulp bij nepnieuws.