Wat als de media jouw organisatie onder vuur nemen?

Zo overtuig je de bestuurder van het belang van crisiscommunicatie

Het is een nachtmerrie voor elke communicatieprofessional: een bestuurder die het belang van crisiscommunicatie niet inziet. Je hoort “Het is kostbare tijd en energie” of “we focussen liever op de core business.” 

Jij wilt je juist wél voorbereiden op een crisis: je wilt interne en externe stakeholders informeren, geruchten bestrijden en de reputatie van de organisatie bewaken.

Geen paniek! Met de juiste strategie haal je zelfs de meest sceptische bestuurder over. In deze blog van UP Crisiscommunicatie & Media delen we tips & tricks.  

Maak het business-proof

Vertaal de voordelen van goede crisiscommunicatie naar termen die de bestuurder begrijpt: 

  • Bescherm de reputatie:Een crisis kan de reputatie van je organisatie flink beschadigen en reputatieschade kost geld. Goede communicatie helpt je om de schade te beperken en het vertrouwen van stakeholders te herstellen.  
  • Beperk de schade:Snelle en transparante communicatie kan verdere escalatie van de crisis voorkomen. Denk aan juridische claims, imagoschade en financiële verliezen. Je voorbereiden op crisis zal snelheid garanderen. 
  • Versterk de interne band:Goede interne communicatie zorgt voor rust en duidelijkheid onder medewerkers. Dit bevordert de productiviteit en loyaliteit. 

Overtuig met concrete voorbeelden 

Deel crisissituaties waarin heldere communicatie het verschil maakte. Zoek daarbei het liefst voorbeelden uit je eigen branche. Positieve of negatieve pakkende voorbeelden illustreren de impact van communicatie. Zo toon je aan dat organisaties met een goede crisiscommunicatiestrategie beter presteren tijdens een crisissituatie.  

Maak een plan, maar laat de bestuurder meedenken 

Presenteer een concreet plan voor een crisisstrategie en laat de bestuurder meedenken en beslissen over belangrijke aspecten van de crisiscommunicatiestrategie. Betrek ook andere stakeholders, zoals managers of medewerkers, die het belang van goede crisiscommunicatie inzien. Dit zorgt voor draagkracht, maar is ook goed voor vroegtijdige signalering van eventuele crises.

Onthoud 

Goede crisiscommunicatie is geen kostenpost, maar een investering in de toekomst van je organisatie. Met de juiste aanpak krijg je zelfs de meest sceptische bestuurder mee!  

Meer weten? 

Neem contact op met UP Crisiscommunicatie & Media voor een vrijblijvend gesprek. We helpen je graag om je organisatie voor te bereiden op een crisissituatie. 

https://up-communicatie.nl/diensten/crisiscommunicatie/