Hoe KLM hun belangrijkste kapitaal vergeet: het gaat om de mensen
Hoe KLM hun belangrijkste kapitaal vergeet: het gaat om de mensen
Gepubliceerd op: 09-05-2022
Alle media stonden er vorige week vol van, de staking op luchthaven Schiphol op één van de drukste dagen van het jaar. Toch kwam de actie niet helemaal uit de lucht vallen. Een groot deel van het KLM personeel is al lange tijd ontevreden over de arbeidsomstandigheden.
Ontevreden medewerkers
Door aanhoudend personeelstekort is de werkdruk sterk toegenomen. Vooral platformmedewerkers klagen over slechte roosters, het lage loon en het gebrek aan uitzicht op een vast contract. Een interne aankondiging dat KLM meer werkzaamheden wil gaan uitbesteden, heeft de broeiende onrust onder de medewerkers verder aangewakkerd. Zij zijn bang dat de plannen hun positie nog verder uitholt en dat ze uiteindelijk op straat komen te staan.
Hoe de bom barstte
Voor de platformmedewerkers was de maat vol. Op de eerste dag van de meivakantie legden ze het werk neer, en dat leidde tot grote opschudding. Vluchten moesten worden omgeboekt en geannuleerd, en reizigers werden zelfs opgeroepen niet meer naar Schiphol te komen omdat de terminals gevaarlijk vol waren. Hoewel de staking al rond de lunch diezelfde dag eindigde, was de chaos niet te overzien. De KLM belandde in een mediastorm die nog steeds niet is gaan liggen. En hoe langer het duurt, des te meer schade de reputatie van KLM oploopt.
Mediacircus rondom KLM op volle toeren
Op de dag van de staking ging het in de media vooral over de reizigers die hun verontwaardiging over de actie niet onder stoelen of banken staken. “Hoe halen die KLM medewerkers het in hun hoofd om juist nu te gaan staken?“ In de dagen daarna kregen ook het personeel, de vakbond en de KLM zelf alle gelegenheid om uitgebreid hun verhaal te doen in de media. Daardoor is de publieke opinie behoorlijk gekanteld.
Ernstige reputatieschade
Medewerkers vertellen over de slechte omstandigheden waarin ze hun werk bij KLM moeten doen en de beslissing om het werk neer te leggen. Woordvoerders van KLM laten weten dat het loon echt niet omhoog kan. Kranten publiceren over onderzoeksrapporten die al jaren terug wezen op de ongezonde arbeidsomstandigheden bij bagage-afhandelaars. Opiniemakers vragen zich af waarom de KLM-directie stakingen niet wist te voorkomen. Weten ze dan niet wat er zich op de werkvloer afspeelt?
De discussies in de media lopen hoog op, maar dat lost de problemen niet op. Waar is het misgegaan? Het lijkt erop dat KLM zijn belangrijkste kapitaal is vergeten: de medewerkers!
Leestip
Download gratis, klik hier >>
Het gaat om de mensen!
Alle commotie rondom KLM bewijst maar weer eens, dat je als bedrijf alleen succesvol kunt zijn als de medewerkers achter je staan. Zij maken je organisatie, en kunnen hem ook breken. Zorg dus goed voor je mensen, want zij zijn het visitekaartje van je bedrijf. Hoewel steeds meer bedrijven zich hiervan bewust worden, zien we dat in de praktijk nog vaak misgaat . Toch is investeren in je personeel het beste wat je kunt doen voor je bedrijf en reputatie. Het levert je namelijk veel goodwill op die zich ook weer makkelijk terugverdient. Is het personeel tevreden, dan voelen ze zich meer betrokken bij hun werk en doen ze graag een stapje extra voor hun werkgever. Dan bezorgen ze met een glimlach, maken ze het hun baas en collega’s makkelijker en zijn ze extra zorgvuldig en vriendelijk voor de klanten. Een betere manier om je reputatie te versterken is er niet!
Meer dan geld
Hoe hou je je medewerkers tevreden en laat je zien dat je om ze geeft? Een goed salaris helpt zeker, maar is niet alles. Laat ook op andere manieren zien dat je je medewerkers waardeert. Neem ze serieus, luister naar ze en zorg voor een veilige, optimale werkomgeving. Werkplezier, vitaliteit, zekerheid en enige flexibiliteit doen wonderen voor de loyaliteit van je personeel. Sterker nog, als je medewerkers écht hart hebben voor hun bedrijf, dan doen ze in het geval van een pandemie zelfs een loonoffer. Maar als werkgever begeef je je dan wel op glad ijs. Kijk maar naar KLM: Voor wat, hoort wat!
Masterclass bouwen aan je reputatie
24 juni 2022 interactieve Masterclass
Een goede reputatie ontstaat vooral door naamsbekendheid, vertrouwen en respect dat wordt opgebouwd in de harten van klanten en relaties. En wat gebeurt daarmee als er iets misgaat?
Meld je aan of lees verder. Klik hier >>