Hoezo ‘Geen commentaar’?
Hoezo ‘Geen commentaar’?
Gepubliceerd op: 03-05-2020
Communicatieprofessionals hameren er altijd op dat je als woordvoerder nooit moet zeggen dat je geen commentaar hebt. Toch zie je nog veel bedrijven die op lastige vragen met ‘Geen commentaar’ reageren of met een nietszeggend statement zoals “Uit privacy overwegingen kunnen wij niet op dit individuele geval ingaan” of “Wij herkennen ons niet in het geschetste beeld”. Natuurlijk kan het gebeuren dat je niet meteen je verhaal klaar hebt, maar jammer is het wel!
Hoe kleine incidenten uit de hand kunnen lopen…
Als er een negatief bericht verschijnt in de media, gaan mensen meteen speculeren wat er aan de hand is. Ze doen aannames en voor je het weet, worden zaken uit hun verband gerukt en gaan ze een eigen leven leiden. Via social media verspreiden geruchten zich razendsnel. Het kleinste issue kan in een mum van tijd tot een enorme crisis uitgroeien. Met dramatische gevolgen voor je organisatie of de samenleving.
Het belang van crisiscommunicatie
De beste manier om een gerucht de kop in te drukken is te vertellen wat er precies aan de hand is, maar dat is niet altijd mogelijk. Vaak weet je als woordvoerder zelf nog niet eens hoe de vork in de steel zit. Wat doe jij als je bedrijf onder vuur ligt? Als het om crisiscommunicatie gaat, is een goede voorbereiding méér dan het halve werk.
Maak een plan
Mijn advies is om eens goed te kijken naar de issues die in je vakgebied spelen en naar de risico’s die je daarbij loopt. Werk de meest waarschijnlijke scenario’s alvast voor jezelf uit. In mijn programma vertel ik je precies hoe je dat doet en begeleid ik je bij het maken van een crisiscommunicatieplan.
Leuker kunnen we het niet maken
Laatst vroeg iemand mij: “Als ik jouw programma volg, ga ik een crisis dan net zo leuk vinden als jij?” Die zekerheid kan ik niet geven, maar je denkt er wel over na en bent erop voorbereid zodat je precies weet wat je in een specifieke situatie te doen staat. Natuurlijk hopen we allemaal dat we nooit in een crisissituatie belanden, maar die kans is klein. De vraag is niet of er problemen komen, maar wanneer. Better be prepared!