What goes up, must come down
What goes up, must come down
Gepubliceerd op: 31-07-2024
Boeing, ooit een symbool van innovatie en betrouwbaarheid in de luchtvaartindustrie, heeft de afgelopen decennia een turbulente reis doorgemaakt. Onlangs nog bekenden ze schuld in de Max-737, wat mogelijk tot een hoge boete zal leiden. Van iconische vliegtuigen tot ernstige schandalen, de reputatie van Boeing kent hoogte- en dieptepunten. Hoe heeft een bedrijf met zo’n solide reputatie in deze situatie kunnen manoeuvreren? En hoe zorgen ze ervoor dat deze reputatie weer wordt hersteld?
In de jaren ’60 en ’70 was Boeing een pionier in de luchtvaartindustrie. De slogan “If it’s not Boeing, I’m not going” weerspiegelde het vertrouwen van reizigers en de trots van medewerkers. Echter, de reputatie van Boeing kreeg flinke klappen na een reeks incidenten en schandalen. Zo waren er twee grote ongelukken in 2018 en 2019 waarbij alle inzittende om het leven kwamen. Uit onderzoek bleek dat de crashes werden veroorzaakt door defecte vluchtbesturingssoftware, Boeing werd beschuldigd van het verdoezelen van de problemen voor de regelgevers.
Beschuldigingen van onethisch gedrag
Daarnaast heeft Boeing te maken gehad met andere veiligheidsproblemen en beschuldigingen van onethisch gedrag. In 2024 verloor één van de toestellen een deur tijdens de vlucht, een vliegtuig verloor een wiel en nog een ander toestel maakte een vrije val in de lucht. Dat riep opnieuw vragen op over de veiligheidsnormen van het bedrijf. Het vertrouwen van zowel het publiek als de luchtvaartmaatschappijen in Boeing kelderde drastisch.
Hoe kon een bedrijf dat ooit bekend stond om de kwaliteit van zijn werk en wereldwijde prestaties, zo vaak negatief in het nieuws komen?
Een sterke reputatie moet worden hooggehouden
Boeing laat zien dat een sterke reputatie moet worden hooggehouden. Een enkele negatieve ervaring kan het positieve beeld dat men heeft van het bedrijf al aantasten, of dit nu een persoonlijke ervaring is of een artikel dat je lees in de krant. Bij Boeing zijn meerdere incidenten voorgevallen. Door de focus te leggen op de (financiële) groei van het bedrijf, is de kwaliteit verloren gegaan.
Ironisch genoeg lijkt een nieuwe slogan nu de angst en het wantrouwen te weerspiegelen.
“If it’s a Boeing, I’m not going”
Boeing zal hun reputatie op moeten bouwen om weer in de buurt te komen van het sterke imago dat ze voorheen hadden. Zoiets kost veel tijd en aandacht. Hoe ga je te werk?
Krijg grip op het imago van je bedrijf
Na de misstappen die Boeing heeft gemaakt is het tijd om verantwoordelijkheid te nemen voor wat er mis is gegaan en het gesprek aan te gaan met zijn passagiers. De weg naar herstel is lang en uitdagend. Het is nu cruciaal dat Boeing investeert in de veiligheid van hun toestellen en verantwoordelijkheid neemt voor de veiligheid van passagiers en medewerkers. Dit is nodig om opnieuw de betrouwbare partij worden die het ooit was. Boeing moet zijn medewerkers weer figuurlijk aan boord zien te krijgen. Medewerkers zijn het visitekaartje van je organisatie, het is belangrijk dat zij tevreden zijn. De juiste interne communicatie is daarbij essentieel. Het uiteindelijke doel is om passagiers letterlijk weer aan boord te krijgen. Met de juiste externe communicatie en een crisiscommunicatieplan zorg je ervoor dat je imago weer in de lift gaat en passagiers weer aan boord gaan bij Boeing.
Hoe je het best te werk kunt gaan, lees je in ons artikel over het herstellen van reputatieschade. Hulp bij het opstellen van een crisiscommunicatieplan vind je hier.