Reputatieschade opgelopen? Kom snel in actie! Voor het blog

Reputatieschade opgelopen? Kom snel in actie!

Reputatieschade opgelopen? Kom snel in actie!

Reputatieschade, het zou je maar overkomen! Als experts op het gebied van reputatiemananagement, crisismanagement en het beperken van reputatieschade, kunnen we veel voorbeelden noemen. Maar er is hoop… Als je snel in actie  komt, zijn er veel manieren op reputatieschade te beperken en is het een uitgelezen kans aan je reputatie te gaan werken. Wat kun je doen tegen reputatieschade?  

De definitie van reputatie: 

De reputatie van een persoon, organisatie, product of merk verwijst naar de algemene perceptie, beoordeling of mening die anderen hebben. Is een organisatie betrouwbaar, integer of geloofwaardig. Reputatie is gebaseerd op ervaringen, gekregen informatie, reviews en beoordelingen, geruchten en andere bronnen van feedback.  

Hoe ontstaat reputatieschade?

  1. Reputatieschade kan ontstaan door een negatieve ervaring met de persoon, organisatie, product of merk.
  2. Slechte prestaties of kwaliteit: als een product of dienst van lage kwaliteit is, als een persoon of organisatie beloften niet na komt of tekortschiet dan treedt er reputatieschade op.
  3. Ongunstige publiciteit: een schandaal in de media, negatieve berichtgeving of slechte recensies kunnen de reputatie van een persoon, organisatie of een merk schaden.
  4. Geruchten en roddels: roddels verspreiden zich snel en kunnen reputatieschade opleveren. Ook als ze ongegrond zijn. 
  5. Grensoverschrijdend gedrag: als een organisatie of persoon betrokken is bij onethische, immorele of illegale zaken dan kan dit reputatieschade opleveren. Het kan ook voor juridische gevolgen zorgen.

Download gratis ons stappenplan om te werken aan een goede reputatie

Download gratis

Wat kun jij doen aan reputatieschade – neem actie! 

1. Onderzoek de bron van de schade: 

Onderzoek waarom je reputatieschade hebt opgelopen. Wat doet dit met jouw imago bij klanten, medewerkers, partners en andere belanghebbenden.  

2. Breng jouw belangrijke stakeholders in kaart.  

Breng in kaart wie er gevolgen ondervinden van de reputatieschade. Welke klanten, medewerkers, investeerders of andere belanghebbenden zijn relevant voor jou?  

3. Stel een team samen om de schade te beperken 

Dit hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Ga samen met experts over de geleden reputatieschade in gesprek, betrek je communicatieteam, de directie, bestuurders, managers, juridische adviseurs en andere relevante sleutelfiguren.  

4. Maak een communicatieplan 

Je weet waarom je reputatieschade hebt geleden, je weet wie je aan moet spreken en je hebt jouw team samengesteld. Nu ga je een communicatieplan opstellen. Wees snel en transparant: zorg ervoor dat de communicatie eerlijk is. Geef aan welke maatregelen je gaat treffen. Werk snel en grondig, zodat je voor de roddels aan bent. Vergeet je werknemers niet, want je wilt niet dat die de reputatieschade via de media horen.  

5. Leer van de ervaring en bouw aan een goede reputatie 

Ga na hoe je de reputatieschade had kunnen voorkomen. Evalueer je plan van aanpak en werk daarna aan een goede reputatie. Je reputatie beschermen kan een grote uitdaging zijn, maar met een goed voorbereid en doelgericht crisisstappenplan kun je de schade minimaliseren en je organisatie helpen om sterker en veerkrachtiger uit de crisis te komen. Lees hier hoe UP-communicatie je kan helpen met een crisiscommunicatieplan.

Ben jij voorbereid op crisis? doe de online scan