Vijf korte tips voor communiceren in corona-/crisistijd.

Ondernemen in crisistijd

 

“Ondernemen in crisistijd, kun je daar iets over schrijven”, vroeg mijn personal assistent. Ze volgt mij op de voet en is mijn onmisbare schakel in deze tijd. Veel ondernemers hebben het zwaar, verliezen hun complete omzet, hebben personeel thuis zitten en weten niet meer hoe ze de eindjes aan elkaar vast moeten knopen. Ik zie het om mij heen veel gebeuren.

Veel ondernemers gebruiken hun communicatiemiddelen als uitlaatklep. Ze zijn negatief en ventileren hun frustratie op social media. Natuurlijk begrijp ik ook hun frustratie, maar als communicatieadviseur adviseer ik hen dit niet te doen. Je doelgroepen begrijpen echt dat je het zwaar hebt, maar ook zij hebben het zwaar en verwachten van jou dat jij hen kansen biedt en positiviteit geeft. Daarbij gaat het je klanten na verloop van tijd irriteren als je in die negatieve spiraal blijft en dat kan je op de lange termijn klanten gaan kosten. Daar zit niemand op te wachten.

En ik blijf het zeggen, zorg goed voor je personeel. Een bedrijf kan een prachtige, positieve uitstraling hebben, maar als je niet goed of zelfs slecht zorgt voor je personeel en hen niet op de hoogte houdt kan dat je alsnog je kop kosten.

Vijf korte tips voor communiceren in corona-/crisistijd:

  1. Zorg voor een crisisteam. Natuurlijk bij de kleine ondernemer misschien niet altijd haalbaar, maar verzamel dat een groepje mensen om je heen die je kunnen adviseren. Voor grote bedrijven is een crisisteam nu van groot belang.
  2. Communiceer met je medewerkers. Daar is het weer. Ze zijn uiterst belangrijk en de ambassadeurs van je organisatie.
  3. Communiceer regelmatig met klanten. Zeker eens per week. Houdt hen op de hoogte van het proces waar je mee bezig bent.
  4. Stel je stakeholders gerust. Belangrijk om ook hen regelmatig op de hoogte te houden. Je hebt en houdt ze nodig.
  5. Doe iets voor de gemeenschap. Kijk in je omgeving of je iets plaatselijks kunt organiseren voor de gemeenschap. In welke branche je ook zit, klein of groot, er is altijd iets te bedenken wat je kunt doen. Een klein initiatief is al goud waard.

Download gratis onze checklist over crisiscommunicatie.

Ben jij voorbereid op een crisis? En hoe zit jouw scenario in elkaar? Deze checklist geeft je handvatten om een crisis goed aan te pakken en je organisatie daarin te begeleiden. Voor, tijdens en na de crisis. Een aanrader!

Ja, ik wil de checklist lezen