Je reputatie is maar zo sterk als de zwakste schakel

Samenwerken? Prima! Maar niet ten koste van je goede naam.

In onze netwerksamenleving zijn organisaties steeds meer afhankelijk van elkaar. De markt zit zo complex in elkaar dat je in je eentje weinig voor elkaar krijgt.  Als je impact wilt maken, dan heb je samenwerkingspartners nodig. Leveranciers, klanten, investeerders, adviseurs, adverteerders en andere partijen die je op wat voor manier dan ook versterken.

De meerwaarde van samenwerking

Door krachten te bundelen, kun je vaak meer kwaliteit leveren. Bovendien straalt de reputatie van je samenwerkingspartners ook op jou af. Niet voor niets zetten bedrijven graag op hun website aan welke grote klanten ze leveren en noemen ze in presentaties wie er van hun diensten gebruik maakt. Ook co-creatie doet het goed. Een mooi voorbeeld daarvan is Senseo. Douwe Egberts zorgt voor de koffie, Philips voor het apparaat, en het nieuwe merk krijgt van beide zijden een goede reputatie mee.

Niet zonder risico

Samenwerking heeft veel voordelen, maar het kan ook fout gaan. Wie had bijvoorbeeld ooit gedacht dat er aangifte zou worden gedaan tegen bol.com voor het verspreiden van anti-semitische propaganda?! Het bedrijf zelf zal met dit scenario geen rekening hebben gehouden toen het zijn platform openstelde voor andere verkopers. Toch is het precies wat er gebeurde.

Verkooppartner de fout in

Begin 2020 kwam bol.com onder vuur te liggen omdat het een van de verkooppartners via het platform een nazikinderboek verkocht. Er kwamen zelfs kamervragen over, en dat is natuurlijk het laatste waar het bedrijf op zat te wachten. Na enig tegenstribbelen, is het beleid dan ook aangepast. Het gewraakte boek is niet meer te vinden op het platform en bol.com kondigde aan zijn verkooppartners beter te gaan monitoren. Het OM heeft daarom besloten om af te zien van verdere vervolging. Bol.com kan weer opgelucht ademhalen, maar het voorbeeld toont wel aan hoeveel impact een verkooppartner kan hebben. Zelfs een gigant als bol.com moet op zijn tellen passen.

Hoe duurzaam zijn jouw producten eigenlijk?

Ook als je uitsluitend je eigen producten verkoopt, is het opletten geblazen. Want waar komen de grondstoffen en/of halffabricaten waar je gebruik van maakt, eigenlijk vandaan? Weet je wel zeker dat de productieketen verantwoord in elkaar zit? Het is belangrijk dat je een goed antwoord hebt op dit soort vragen. Adverteerders en klanten worden zich steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Ze houden jou als bedrijf verantwoordelijk voor wat je verkoopt. Als blijkt dat er ergens in de waardeketen iets fout zit, dan rekenen ze je er vroeg of laat op af.

Wie is de zwakste schakel?

Samenwerkingspartners versterken je business, maar wees je ook bewust van de risico’s die ze met zich mee brengen. Als een partner onverantwoorde dingen doet, straalt dat af op jouw reputatie. Het kan zelfs juridische consequenties hebben als je in zee gaat met de verkeerde partijen. Kijk daarom eens naar je eigen netwerk. Hoe sterk zijn de schakels in jouw keten?

 

Tekst: Dorien de Landtsheer