Wat als de media jouw organisatie onder vuur nemen?

Wat kunnen wij leren van Zweden?

Deze zomer was ik twee weken in Zweden, wat een prachtig land. Ongerepte natuur, bomen, meren, mooie en vooral schone steden, goede temperaturen… Ik ben verkocht! Na acht jaar heb ik voor het eerst weer eens twee weken vrij genomen, dus dat was genieten. Niet zielig bedoeld hoor, want ik hou van mijn werk. Maar ik merk wel dat het verstandig is om af en toe even helemaal weg te zijn en het hoofd leeg te maken. Al was het alleen maar om trots terug te kijken op wat we in de afgelopen twee-en-een-half jaar met UP hebben neergezet en vooruit te kijken naar de komende jaren waarin we nog verder gaan groeien. Zin in!

Oké, even terug naar Zweden. Wauw, wat een gaaf land! Wat mij betreft kunnen we er heel wat van leren. Van de aandacht voor elkaar, de zorg voor de natuur én van hun geëmancipeerde samenleving.

3 wijze lessen uit Zweden

  • In Zweden groeten de mensen elkaar nog. Als je ergens binnenkomt word je meteen verwelkomt met ‘hej hej’. Mijn reisgenoot en ik zeggen het in Nederland nu ook steeds. Het klinkt zo vriendelijk en welkom. In Nederland merk ik regelmatig dat de mensen gehaast zijn en langs elkaar heenlopen zonder te groeten. Zo jammer, want het is een kleine moeite om ‘hej hej’ tegen een ander te zeggen. Het klinkt bijna betuttelend Veurman, maar zo bedoel ik het niet. Het is vooral de (klant)vriendelijkheid en aandacht die de woordjes ‘hej hej’ met zich meebrengen. Dat werkt ook zo bij je reputatie. Vriendelijkheid en aandacht voor elkaar zijn belangrijk, tussen medewerkers onderling en zeker ook naar klanten en andere stakeholders.
  • De natuur in Zweden is echt ongerept en schoon. In Nederland raap ik regelmatig iets op van de straat, maar het is dweilen met de kraan open. In Zweden is het zwerfafval op één hand te tellen. De mensen gaan er zorgvuldig met hun omgeving om, zowel in de stad als in de natuur. Als ik dat terugvertaal naar je reputatie is dat voor mij dat je goed moet zorgen voor je omgeving. Iedereen die betrokken is bij je organisatie heeft invloed op het beeld dat mensen ervan hebben en dus op je reputatie. Een tweede les die we kunnen trekken uit de manier waarop Zweden met hun omgeving omgaan is: ruim je rommel op. Doe je werk zorgvuldig en als er dan toch iets misgaat, ga niet wijzen, hou het bij jezelf en los het op.
  • De Zweedse mentaliteit gaat ervan uit dat iedereen gelijk is. Dan bedoel ik niet alleen hun focus op genderneutraliteit, wat overal merkbaar is in Zweden. Gelijkheid gaat voor de Zweden veel verder dan dat. Ze leven volgens de wet van Jante die zegt dat iedereen gelijk is en niemand zich dus beter moet voelen of voordoen dan een ander. Volgens mij heeft dat niet veel uitleg nodig. Je moet het gewoon ervaren.

Mijn tip: ga eens op reis naar Zweden, geniet en leer ervan!