Wat te doen bij een datalek

Wat te doen bij een datalek?

Een datalek: wat te doen?   

Datalekken bij een groot bedrijf als Microsoft. Dat zet je toch aan het denken. Hackers hadden twee maanden lang toegang tot de e-mailaccounts van topmedewerkers, waaronder de experts op het gebied van veiligheid. Weet jij eigenlijk wel wat te doen bij een datalek? En welke invloed heeft een datalek op jouw reputatie?  

Datalek weetje 1: communicatie bij een datalek is verplicht 

AVG en de Wet: De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vereist heldere communicatie na een datalek. Zowel naar de Authoriteit Persoonsgegevens, als naar betrokken personen. Laat je dit achterwege, dan kun je hoge boetes krijgen.  

Datalek weetje 2: reputatieschade gegarandeerd 

Een datalek schaadt het vertrouwen van je klanten. Klanten verwachten dat gegevens veilig zijn, en een lek laat het tegendeel zien.  

Datalek weetje 3: transparante communicatie is belangrijk 

Wees eerlijk en transparant. Je hoeft niet alles te vertellen over je datalek, zoals het soort datalek (stel dat je gegevens worden vastgehouden door een derde partij en je bent in onderhandeling, dan kun je informatie daarover niet breed delen). Maar vertel wel altijd wat de klanten kunnen doen als er een datalek bij jou is geweest. Denk aan het veranderen van wachtwoorden en andere belangrijke gegevens. Met juiste communicatie begint het herstel van de reputatieschade.  

Wat kan UP voor je betekenen? 

  1. Helpen bij communicatie: UP kan helpen het opstellen van een FAQ, kan je leren hoe je met de media om gaat én kan zelfs de gehele communicatie uit handen nemen. 
  2. Reputatieschade beperken: UP bepaalt graag samen met jou een communicatiestrategie om de eerste brandjes te blussen en de grootste reputatieschade te beperken.  
  3. Stakeholdermanagement: wie informeer je eigenlijk in het geval van een datalek?  
  4. Bouwen aan een toekomst met een goede reputatie. Wat doe je om het vertrouwen te herstellen?  

Waarborg jouw digitale veiligheid!  

Het boek “Ik weet je wachtwoord” van Daniël Verlaan is een echte aanrader. Aan de hand van interviews en voorbeelden van zowel slachtoffers en daders van datalekken, wordt op een laagdrempelige manier uitgelegd hoe hackers te werk gaan. Je krijgt een inkijkje in hoe het Darkweb eruitziet, wat de gevolgen zijn van ransomware, spyware en wipers. En wist je dat er ook een keerzijde is aan alle robots in huis, zoals ‘slimme’ thermostaten, robotstofzuigers en deurbellen?  

Het boek geeft al een mooi inzicht in hoe je je digitale veiligheid kan waarborgen. Voorkomen is beter dan genezen.  

Maar mocht het jouw organisatie dan toch overkomen, een datalek, informatie gegijzeld of weg? Dan help ik je graag om daarover te communiceren op een heldere manier, op de juiste momenten, en met de juiste mensen.  

We vinden het ontzettend belangrijk dat je stil staat bij een potentieel datalek. Wil jij hier meer over weten? Reageer op LinkedIn onder de post met het woord Datalek. Er worden 3 prijzen verloot onder de reacties: 2 boeken ‘ik weet je wachtwoord’ van Daniël Verlaan. En 1 keer een afspraak over communicatievoorbereiding op een Datalek met Dorien van UP.